Sociální sítě
13 důvodů, proč vytvořit strategii komunikace na sociálních sítích
Proč je důležitá strategie komunikace na sociálních sítích pro restaurace a jiné gastro provozy?
Pro zjednodušení budu v článku používat označení restaurace, ale jedná se i o kavárny, bistra, vinárny, vinařství a další výrobce potravin.
Proč vytvářet strategii komunikace a tvorby obsahu před tím, než začnete publikovat na sociálních sítích?
Dám vám jednoduché přirovnání. Nevytvořit strategii by bylo jako chtít jet na dovolenou, ale nevymyslet kam. Sedli byste do auta a jeli. Mohla by to být hezká dovolená, ale taky byste mohli být zklamaní, že jsme vlastně měli úplně jiné představy. A tak je to i s vytvořením strategie komunikace na sociálních sítích.
Jasná a jednotná identita pozitivně ovlivňuje vnímání stávajících i budoucích hostů nejen na sociálních sítích.
Usnadní vám práci a pomůže k vyhodnocování aktivit.
Víte, ke komu mluvíte. Cílit na všechny není dobrý nápad. Vždycky je tady nějaká skupina lidí, kteří s vašim podnikem souzní více.
Pravidelnou tvorbou jednotného stylu komunikace budujete důvěru u zákazníků. Mají pravidelný přehled o dění, ulehčujete jim výběr podniku, který mají navštívit na oběd, večeři nebo posezení s přáteli a vědí, že pokud budou mít dotaz nebo připomínku, jste na sítích aktivní a bude jim vyhověno.
Máte jasno v tom, jakým stylem komunikujete v příspěvcích. Důstojně a elegantně, hravě a vtipně nebo jinak?
Máte plán příspěvků, takzvané noty k tvorbě obsahu. Víte, kdy si příspěvky tvoříte (nebo kdy vám je specialita tvoří) a jak často.
Máte přehled o vhodných formátech příspěvků. Tvoříte statické příspěvky - fotky, natáčíte populární reels videa, videa z fotek, rotující formát fotek (carousel). Jak tyhle formáty střídáte a za jakým účelem?
Vybrali jste si vizuální styl, který reflektuje váš podnik. Jsou fotky a videa spíše v tmavých kontrastních barvách, nebo vzdušné a světlé, hrají barvami? Obsahují fotky text, jaký druh písma? Mají logo nebo jiný grafický prvek? Na to všechno znáte odpověď a ideálně máte grafickou šablonu, která vám usnadní práci.
Máte jasno ve formách propagace, které na sociálních sítích zvolíte.
Víte, jak reagujete na komentáře, dotazy, ale i krizovou kominikaci ve chvíli, kdy je zákazník nespokojen. I to se občas stane v sebelepčím podniku. Je dobré na to být připraven a řešit to s klidnou hlavou. To bývá často problém u majitelů podniků, protože těch se to nejosobněji dotkne. I to je důvod mít na správu sociálních sítí profesionála, který váš podnik taky zbožňuje, ale umí se na situaci dívat z nadhledu.
Máte ujasněný měřitelný cíl, kterého chcete pomocí tvorby obsahu na sociálních sítích a propagací dosáhnout.
Víte, jaký pocit v zákazníkovi zanecháte. Nemyslím tím oběcně dobrý pocit ze skvělého jídla, servisu a prostředí. Ale konkrétněji. Za co vás doporučí dál? Kdy k vám bude chodit? Kdy si vzpomene zase váš podnik navštívit?
A v neposlední řadě máte přehled o aktivitách konkurence. V žádném případě nejde o její kopírování. Ale inspiraci k tomu, jak to dělá ona a v čem být jiný, jak se odlišit. Co třeba dělat a co ne. Nemusí jít nutně o konkurenci ve vašem městě. Inspirací je celá řada a není vyloučeno, že vymyslíte (nebo vymyslíme) něco nového.
Chcete pomoct s vytvořením strategie a efektivní tvorbou obsahu? Napište mi na jana@jakusova.cz a velmi ráda se s vámi domluvím na spolupráci.
Strategii komunikace mohu vytvořit kompletně po vyslechnutí vaší vize, tak mohu fungovat v rámci konzultací.

Jana Jakusová
Fotografka, food stylistka a gastro marketérka